maanantai 30. huhtikuuta 2018

Fårull

Ull är hår (fiber) som får har.
Får som mår bra har en bra ull.
Får måste klippas två gåner per år för att må bra!
Då man klipper får är det ungefär samma sak som då mänskor far till frisören och klipper sig, det skadar dem lika mycket, det gör lika ont.
Alltså inte alls!
De gillar det och tycker det är bekvämt.
De är så glada då de blivit klippta att vissa av dem hoppar av glädje :)


Jag önskar att fler skulle ha mer kunskap om det. 
Blir så ledsen varje gång jag hör någon säga att fåren skadas av ullen och att man inte skulle klippa dem. 
Att inte klippa dem skulle vara som djurplågeri. 
De skulle må dåligt! Det vill man inte.


Jag har själv klippt får och vet att de mår bra av det.
Därför kan jag med gott samvete använda ull från får i mina babynest. 
Jag vet att fåren som ullen kommer från mår bra och får den bästa skötsel som går.

Det bästa för fåret, mänskan och miljön.

Eftersom ull har så bra egenskaper borde man använda det mer.
Det värmer då det är kallt och känns sval i värme.
Det brinner inte lätt.
Ullen gör att det inte känns vått fast man svettas.
Ull behöver inte tvättas så ofta då det är smutsavstötande, ofta räcker det med vädring.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti